Beszámoló

Az olívaolaj-botrány– ahogy az később elhíresült – olyan szenzációhajhász cikkeket takar, amelyek az elmúlt két évben az interneten és a közösségi oldalakon elterjedtek, és amelyeket általában „The 14 Fake Olive Oil Companies Are Revealed Now” („Lelepleződött 14 hamisított olívaolajat forgalmazó vállalat”) cím alatt találhatunk meg. Minden egy félrevezető, a UC Davis által elvégzett, olívaolajokat érintő laborvizsgálati jelentéssel kezdődött, amelyet úgy tálaltak, hogy az olívaolajipar egy bizonyos szegmensét előtérbe helyezze egy másik szegmens hátrányára.

A SZENZÁCIÓHAJHÁSZOK EBBŐL HAMISÍTOTT OLÍVIAOLAJ SZTORIT FABRIKÁLTAK
A New York Times-ban is megjelent egy félrevezető infografika hamisított olívaolajról. A szenzációhajhász bloggerek pedig – ezt meglátván – hamisított olívaolajról szóló hírekkel árasztották el az internetet, hogy felhívják magukra a figyelmet, és minél több embert csalogassanak blogjaikra, hogy a hirdetésekből meg tudjanak gazdagodni. Egyetlen alapvető probléma van a történettel: az, hogy nem igaz. Az észak-amerikai olívaolaj-ellenőrző hatóság bebizonyította, hogy a UC Davis 2010-es jelentése nem volt helytálló, és ezzel véget is érhetett volna a történet. A probléma a valótlan hírekkel azonban az, hogy az azt kitaláló embereket ez nem érdekli. Több mint 13 000 találatot dobott ki a Google „The 14 Fake Olive Oil Companies Are Revealed Now – Avoid These Brands” (Lelepleződött 14 hamisított olívaolajat forgalmazó vállalat – kerülje ezeket a márkákat) címmel. Bármelyik rendes újságíró kutatómunkát végezne és rögtön látná, hogy a hír csak kitaláció, és eszébe sem jutna azt leadni, vagy legalábbis egyedi főcímet találna ki a cikkhez. Ennek ellenére több ezer honlap egyszerűen lemásolta a hamisított olívaolajról szóló cikkeket, mert látták benne az anyagi lehetőséget. Számos szenzációhajhász, akik Tumblr-fiókokat és honlapokat duplikálnak, újra és újra posztolta az olívaolaj-vállalatokról szóló híresztelést, hogy még nagyobb forgalmat generálhasson. Ezekre a hamis posztokra itt találhat egy példát.

Bizonyára Ön is tudja, hogy a Facebookon található hamis hírek hatalmas problémát jelentenek. Nem mi vagyunk az egyetlen márka, amely hasonló támadás áldozatául esett.

MI TÖRTÉNT, AMIKOR ELMONDTUK A GASZTROBLOGGEREKNEK, HOGY A CIKK CSUPÁN KITALÁCIÓ?
Felvettük a kapcsolatot gasztro- és egészséggel foglalkozó bloggerekkel, hogy elmondjuk nekik, miről szól ez az egész. Megosztottuk velük a tényeket és nagyszerű visszajelzést kaptunk. Számos blogger hivatkozásokat osztott meg, hogy megmutassa, a cikk csak híresztelés, néhányan levették a Bertollit a listáról, és több mint negyvenen törölték az álhírt. De vajon miért töröltek egy olyan cikket, amely hatalmas forgalmat és bevételt generált nekik? Mert a követőikkel ápolt kapcsolat fontosabb volt számukra. Legkevésbé sem szerettek volna hamis híreszteléseket megosztani velük. Napról napra egyre több honlap törli ezt a szenzációhajhász cikket; de mi a helyzet azokkal a kattintásvadász oldalakkal, amelyek kizárólag a forgalom generálásáért működnek? Jól gondolja: semmilyen válasz nem érkezett tőlük. Nem érdekli őket, hogy mit tesznek közzé, vagy hogy miként verik át olvasóikat. Csak az oldal látogatottságával és az ott található hirdetésekre való kattintással törődnek.

A FENNTARTÁSOKKAL KÜZDŐ BERTOLLI VÁSÁRLÓ
A szenzációhajhász cikk miatt – amely szerint a Bertolli olívaolaja hamisított – bizonyára Ön is szeretné világosan látni, hogy mi is az igazság. A Bertolli tulajdonosánál, a Deoleo, S.A. vállalatnál ezért úgy döntöttünk, hogy létrehozunk egy mikrooldalt, ahol részletesen beszámolunk arról, hogyan fajultak el ennyire a dolgok. A cikk teljesen alaptalan. Amint Ön is elolvassa, látni fogja az olívaolajat érintő hamis híresztelések mögött rejlő valódi indítékot.

OLVASSA EL A HAMISÍTOTT OLÍVAOLAJRÓL SZÓLÓ CIKKET
Hat részre bontható a történet.

MIÉRT HITT OLYAN SOK EMBER A BERTOLLIT ÉRINTŐ OLÍVAOLAJ-BOTRÁNYNAK?

Miért volt téves az UC Davis által kiadott jelentés, és miért használtak eltérő kritériumokat más hagyományos vizsgálati módszerekhez képest?

A MÁSODIK HAMISÍTOTT OLÍVAOLAJ-JELENTÉS, AMELYRŐL MÉG NEM HALLOTT
A UC Davis arra irányuló kísérlete, hogy az eredeti tanulmányban szereplő hibákat kijavítsák – részletek

A BERTOLLI HOGYAN KÉSZÍT HAMISÍTATLAN EXTRA SZŰZ OLÍVAOLAJAT?
A Deoleo 80, míg maga a Bertolli 18 díjat könyvelhet el magának 2018-ban.

MIBŐL KÉSZÜL A HAMISÍTATLAN BERTOLLI EXTRA SZŰZ OLÍVAOLAJ?
Tények a kitaláció mögött – a Bertolli olívaolaj készítésének lépései.

LERÁNTJUK A LEPLET 14 HAMISÍTOTT OLÍVAOLAJRÓL SZÓLÓ CIKKEKET HÍRESZTELŐ BLOGGERRŐL
14 olyan kamu blogger, akik csak pénzszerzés céljából futtatják a cikket.

14 DB OLÍVAOLAJRÓL SZÓLÓ IGAZ BLOGBEJEGYZÉS A BERTOLLIRÓL
14 olyan valódi blogger, akik írtak a Bertolliról.

MIT KELL TUDNUNK?
Az emberek tudomására kell hoznunk, hogy a hamisított olívaolajról szóló híresztelés nem igaz Ön is kiveheti a részét ebből, ha valamelyik közösségi megosztógombra kattint ezen az oldalon és támogatja a Bertollit a hamisított élelmiszerek elleni harcban, amely behálózta az olívaolaj iparágat is. Azt szeretnénk, ha vásárlóink a tények és nem kitalációk alapján tájékozódnának. Miután elolvasta a valós tényeket a Deoleo.info weboldalon, Ön is látni fogja, hogy ez nem más, mint egy szenzációhajhász lejáratókampány, amely emberek millióival hiteti el azt, hogy a mi olívaolajunk nem az, aminek termékünket 80 különböző díjjal már elismerték.